Ajankohtaista

Palveluiden siirtyminen nettiin ei helpota kaikkien elämää

22.2.2018

Yhä suurempi osa palveluista on muuttunut sähköisiksi. Pankkiasioiden lisäksi nettiin ovat siirtyneet lääkereseptit, terveystiedot, passin hakeminen, ajanvarauspalvelut, Kela-asiointi ja monet muut. Ketju-lehden haastatteleman akatemiatutkija Sakari Taipaleen mukaan sähköisiä palveluita mainostetaan niin paljon, että ihmiset eivät välttämättä tiedä, että vaihtoehtoja on. Hänen mukaansa pitäisi kertoa enemmän siitä, että asiointinsa voi edelleen hoitaa muutenkin kuin netissä.

Asioiden hoitaminen netissä edellyttää digilaitteiden käyttötaitoa, sorminäppäryyttä, tarkkaa näköä ja sujuvaa kielen ymmärtämistä. Taipaleen mukaan Suomessa on miljoona ihmistä, jotka joko eivät käytä digilaitteita tai tarvitsevat apua niiden käyttämisessä. Tällaisten henkilöiden oletetaan saavan tarvitsemansa tuen pääasiassa läheisiltä tai kolmannelta sektorilta. Valtiovallan panos avun tarjoamiseen on toistaiseksi ollut vähäinen.

Ketju-lehti kirjoitti myös siitä, millaisia haasteita ja hyötyjä palveluiden sähköistyminen on tuonut kehitysvammaisten ihmisten elämään. Pankkiasioiden hoitaminen on monelle hankalaa, jos ei osaa käyttää pankkikorttia ja verkkopankkitunnuksia. Pankkitunnuksia käytetään nykyisin lukuisiin sähköisiin palveluihin kirjautumisessa. Asumisyksiköiden ohjaajatkaan eivät voi käyttää pankkitunnuksia asiakkaan puolesta. Niinpä käteisen nostamista ja laskujen maksua on jonotettava pankkikonttorissa, terveyttä ja lääkitystä koskevat tiedot saatava suoraan terveydenhuollosta ja ajanvarausasiat hoidettava puhelimitse tai paikan päällä. Tämä tuottaa monenlaista ylimääräistä vaivaa niin kehitysvammaisille henkilöille itselleen kuin asumisyksikön ohjaajillekin.

Toisaalta Internetistä ja tietokoneista on iloakin. Kauppaostokset voi tilata verkosta suoraan kotiin, netissä voi pelata toisella puolella maailmaa olevan kaverin kanssa ja Google Maps auttaa hahmottamaan tulevan retken reittiä ja maisemia jo etukäteen.

Asiasta kirjoitti Ketju lehti 19.2.2018 artikkeleissaan Miljoona suomalaista tarvitsee tukea digitalisaatiossa ja Digipalvelut eivät aukea kaikille.